Branding en marketing, het klinkt wat gemaakt in een project zo aards als het grenspark. Toch kan een project als dit niet zonder duidelijk beeldmerk. Een herkenbaar logo, een eigen stijl die we overal terug gaan vinden. In communicatie, bewegwijzering, informatievoorziening enzovoorts, iedereen ziet straks in een oogopslag, dit is Grenspark Groot Saeftinghe! Het nieuwe logo voldoet in alle opzichten aan de vragen vanuit het grenspark en dat is geen toeval.
Al in het prille begin van de ontwikkeling van het grenspark rees het bewustzijn dat een duidelijk, eensluidend beeldmerk de samenhang van de vele uiteenlopende initiatieven in het nieuwe Grenspark Groot Saeftinghe behoorlijk zal versterken. Om een sterk merk neer te zetten heb je natuurlijk in de eerste plaats een goed product nodig, een factor waar door niemand een moment is getwijfeld. Om een intitiatief als het grenspark bij publiek en mogelijke partners onder de aandacht te brengen is naamsbekendheid onontbeerlijk. De werkgroep Branding en Onthaal was geboren.
Terwijl het grenspark zelf steeds concretere vormen aan begon te nemen, kreeg ook de beeldvorming steeds duidelijker contouren. Met een duidelijke strategie en een nadruk die steeds meer kwam te liggen op de combinatie tussen de drie pijlers landbouw, natuur en haven werd al snel helder waaraan het beeldmerk moest voldoen. Tijdens vele bijeenkomsten in de regio werden vragen gesteld, proefballonnetjes opgelaten, keuzes voorgelegd en meningen gepeild. Een lang en gedegen proces, dat uiteindelijk eind 2019 leidde tot de opdracht aan bureau Zidiot om de definitieve branding en marketing vorm te geven. Een uitgekristalliseerd logo en een huisstijl die op dit moment wordt vastgelegd in een brandbook dat iedere partner in Grenspark Groot Saeftinghe straks in staat stelt op een heldere, eenduidige manier zijn aandeel in het grenspark kenbaar te maken.
Het nieuwe beeldmerk van Grenspark Groot Saeftinghe belichaamt zoals gezegd de drie pijlers van het grenspark. We zien natuurlijk het silhouet van de Tureluur, die de eer heeft gekregen de natuurontwikkeling in het gebied te vertegenwoordigen. Maar we zien ook de voren van de ploeg die verdwijnen aan de einder. We zien de boeg van een schip als sterke verbinding naar de haven en zelfs het profiel van de dijk maakt deel uit van het gestileerde vogeltje. Zien we havendokken, de monding van de Schelde, gestileerde dijken? Een ding is zeker, het nieuwe logo van Grenspark groot Saeftinghe is allesomvattend.