Met regelmaat zien we reusachtige containerschepen voorbij schuiven langs de oever van Grenspark Groot Saeftinghe. De passage van MSC Regulus afgelopen zondag was wat dat betreft gewoon een van de vele. Op het eerste zicht niets bijzonders, ware het niet dat het juist deze containerreus was die als eerste van een reeks proefvaarten met een grotere diepgang dan de op dit moment toegestane 15,56 meter de Westerschelde op mocht varen. Twee jaar nadat een speciale werkgroep binnen het loodswezen begon aan de voorbereidingen is het nu dan eindelijk ook in de praktijk zover. Met 15,7 meter werd de eerste stap genomen op weg naar de 16 meter diepgang.
Minder dan een halve meter extra diepgang lijkt niet veel, maar gezien de oppervlakte van deze schepen, die gemakkelijk een lengte van 350 meter of meer halen, betekent het toch al snel enkele duizenden tonnen last. Dat vertaald zich in honderden containers per vracht van en naar Antwerpen en dat is wat telt. De volgende stap in de reeks is een proefvaart met een diepgang van 15,9 meter die later dit jaar op de planning staat. Wanneer de reeks proefvaarten naar verwachting verlopen wordt de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart voorgesteld de maximale diepgang op 16 meter vast te stellen.