We schreven het een paar weken geleden al, het veelgebruikte fietspad op de Koningsdijk had een belangrijk nadeel. Door de afscheiding tussen fietspad en berm konden de grazers die werden ingezet voor het onderhoud van het dijklichaam niet zo makkelijk van de ene naar de andere kant. Dit zorgde voor een ongelijke begrazing, waardoor met name de waardevolle natuurwaarden van de rietkraag aan de zuidkant dreigden te verdwijnen. Waar we elders wildviaducten zien verschijnen om grotere dieren vrij baan te geven om door de mens gecreëerde barrières te slechten, is onder de Koningsdijk gekozen voor een ondertunneling.
We zien ze wel eens vaker, kleine tunneltjes waar bijvoorbeeld amfibieën doorheen worden geleid om veilig de andere kant van de straat te bereiken. Op de Koningsdijk is gebruik gemaakt van een verzakking in de dijk, een flinke duik in het fietspad, om een betonnen tunnelelement te plaatsen die de runderen de mogelijkheid biedt vrij de dijk te kruisen zonder het fietspad te blokkeren. Het idee blijft hetzelfde, de schaal is vele malen groter. Geluk bij een ongeluk dus, dat de gebruikers van het fietspad ook gebaat zijn bij het rechttrekken van de forse oneffenheid in de dijk.
Op 16 februari ging de eerste schep in de grond, twaalf dagen later was het fietspad weer volledig operationeel. Nu zonder de voor sommige gebruikers lastige verdieping en met de broodnodige vrije doorgang voor de grote grazers. Het dijklichaam is in oude glorie hersteld en de beschermde vegetatie in de rietkraag beschermd tegen verdere overbegrazing. Dat zijn een hoop vliegen in een en dezelfde klap. De snelle fietsverbinding langs de eeuwenoude staatsgrens is alweer volop in gebruik, binnenkort is er nog een officieel moment om de veetunnel met de nodige luister in gebruik te stellen.
Marc GF Zaan
Lees hier wat we er eerder over schreven