In 1898 werd de Ortelius te water geladen als vrachtschip. In 1945 werd het omgedoopt tot schoolschip van de stad Antwerpen. De Ortelius kent een indrukwekkende geschiedenis van meer dan 125 jaar en is inmiddels erkend varend erfgoed. In 2022 startte een nieuw hoofdstuk voor de Ortelius. Vzw ‘De Maakschappij’ besloot het schip te restaureren. In november 2021 dook het schip de Schelde onder en maakte de verplaatsing van de Antwerpse droogdoksite naar Doel. In Doel wacht het schip een grondige restauratie. De ambitie is mooi: doel is om het schip in te zetten voor dag- en meerdaagse tochten op de Schelde met jong en oud. Dat heeft ze jaren gedaan en gaat ze nog jaren doen.
Atelier De Nijs
De restauratie van het schip Ortelius hangt nauw samen met de heropbouw van Scheldedorp Doel. Samen met het schip wordt ook Atelier De Nijs, een unieke atelierruimte in het centrum van het dorp, opgeknapt. Het atelier is na 20 jaar leegstand toe aan enkele noodzakelijke herstellingswerken: reparaties aan het dak, nutsvoorzieningen installeren, brandveiligheid in orde brengen, beveiliging voorzien, …
Is het Atelier in goede staat, kan gestart worden met de eerste plannen voor de Ortelius.
Een ruimer Doel
Vzw De Maakschappij zet zich niet alleen in voor de heropleving van de Ortelius maar wil de restauratie ook aangrijpen in de heropleving van Doel. Een ruimere groep geïnteresseerden zal betrokken worden. Verder zal de Vzw in samenwerking met de VDAB en andere partners workshops en opleiding in hout- en staalbewerking, motormechanica en loodgieterij organiseren. Een waardevol traject dat deelnemers sterkt in hun weg naar de arbeidsmarkt.
Steun #orteliusmoetvaren
Met een crowdfunding via Streekfonds Oost-Vlaanderen (Hart voor Waas) hoopt de Maakschappij 19.000 euro op te halen. Het streekfonds voegt daarna 6.000 euro toe. Met dit budget kunnen de eerste noodzakelijke stappen gezet worden in het herstel van het atelier en daarmee de Ortelius.
De totale restauratie wordt geschat op 800.000 euro. Het schip is beschermd erfgoed en geniet daarmee 80% aan subsidies van de Vlaamse Overheid.
Meer info en steun de Ortelius hier.